Логопедичні
поради вчителям молодших класів
Проводжаючи дитину в перший клас,
батьки сподіваються, що вона буде вчитися охоче й успішно. Якщо ж надії не
справджуються, то причини невдач вони починають шукати насамперед у школі,
системі навчання, упередженому або байдужому ставленні вчителя. Але найчастіше
причиною шкільних проблем дитини є її недостатній мовленнєвий розвиток. Це може
виявитися в дефектах звуковимови, мізерності словникового запасу, невмінні
граматично правильно узгоджувати слова в реченні та ін. Подібні прояви у
дошкільний період зазвичай не насторожують батьків, бо дитина, на їхню думку,
достатньо вільно користується мовою.
Однак у школі до мови ставлять
високі вимоги, і дитина з недостатнім мовленнєвим розвитком потрапляє у складне
становище. Виникають труднощі в процесі оволодіння навичками читання і письма,
з’являються стійкі специфічні помилки (пропуски чи заміна букв і складів,
недописування або не дочитування слів, переставляння частин слова та ін.)
Коли на самих початках навчання не допомогти дитині подолати ці труднощі, з
часом вони накладаються і, щоб їх розв’язати, необхідно затрачати багато часу і
зусиль логопедів, батьків та вчителів.
При обстеженні учнів в школах щорічно виявляється дуже багато дітей з фонетико-фонематичним
недорозвитком мовлення та нерізковираженим загальним недорозвитком мовлення,
тому охопити спеціалізованою логопедичною допомогою всіх дітей є неможливо.
Крім того, у більшості випадків правильно спрямована робота вчителя початкових
класів дозволяє на самих перших стадіях навчання дітей виправити ці недоліки.
Тому, щоб уникнути і не допустити серйозних недоробок у процесі розвитку
читання, письма та мовлення учнів, учителю початкових класів треба оволодіти
найновішими методами такої роботи, знати методи і прийоми роботи над усуненням
в учнів недоліків вимови й мовлення. Рекомендую на уроках під час вивчення букв проводити дітям логопедичні
хвилинки.
Застосування
учителями початкових класів логопедичних заходів у своїй роботі дає подвійну
користь: не тільки усуває недоліки вимови й мовлення в учнів, але й сприяє
удосконаленню методики навчання, правильному формуванню мови і мислення учнів.
Крім того, позитивно впливає на настрій дітей з певними мовленнєвими вадами,
позбавляє їх невпевненості в собі, розчарування, а також значно піднімає
авторитет вчителя перед дітьми та їх батьками.
Робота над усуненням таких недоліків повинна проводитися не стихійно, а
планово, поступово і послідовно. Починати її треба з перших днів навчання і
здійснювати на всіх уроках.
|