Логопедичні
поради вчителям молодших класів
Проводжаючи дитину в перший клас,
батьки сподіваються, що вона буде вчитися охоче й успішно. Якщо ж надії не
справджуються, то причини невдач вони починають шукати насамперед у школі,
системі навчання, упередженому або байдужому ставленні вчителя. Але найчастіше
причиною шкільних проблем дитини є її недостатній мовленнєвий розвиток. Це може
виявитися в дефектах звуковимови, мізерності словникового запасу, невмінні
граматично правильно узгоджувати слова в реченні та ін. Подібні прояви у
дошкільний період зазвичай не насторожують батьків, бо дитина, на їхню думку,
достатньо вільно користується мовою.
Однак у школі до мови ставлять
високі вимоги, і дитина з недостатнім мовленнєвим розвитком потрапляє у складне
становище. Виникають труднощі в процесі оволодіння навичками читання і письма,
з’являються стійкі специфічні помилки (пропуски чи заміна букв і складів,
недописування або не дочитування слів, переставляння частин слова та ін.)
Коли на самих початках навчання не допомогти дитині подолати ці труднощі, з
часом вони накладаються і, щоб їх розв’язати, необхідно затрачати багато часу і
зусиль логопедів, батьків та вчителів.
При обстеженні учнів в школах щорічно виявляється дуже багато дітей з фонетико-фонематичним
недорозвитком мовлення та нерізковираженим загальним недорозвитком мовлення,
тому охопити спеціалізованою логопедичною допомогою всіх дітей є неможливо.
Крім того, у більшості випадків правильно спрямована робота вчителя початкових
класів дозволяє на самих перших стадіях навчання дітей виправити ці недоліки.
Тому, щоб уникнути і не допустити серйозних недоробок у процесі розвитку
читання, письма та мовлення учнів, учителю початкових класів треба оволодіти
найновішими методами такої роботи, знати методи і прийоми роботи над усуненням
в учнів недоліків вимови й мовлення. Рекомендую на уроках під час вивчення букв проводити дітям логопедичні
хвилинки.
Застосування
учителями початкових класів логопедичних заходів у своїй роботі дає подвійну
користь: не тільки усуває недоліки вимови й мовлення в учнів, але й сприяє
удосконаленню методики навчання, правильному формуванню мови і мислення учнів.
Крім того, позитивно впливає на настрій дітей з певними мовленнєвими вадами,
позбавляє їх невпевненості в собі, розчарування, а також значно піднімає
авторитет вчителя перед дітьми та їх батьками.
Робота над усуненням таких недоліків повинна проводитися не стихійно, а
планово, поступово і послідовно. Починати її треба з перших днів навчання і
здійснювати на всіх уроках. Наприклад.
На уроці ознайомлення із звуком та буквою "С” провести логопедичну хвилинку.
Показати дітям правильну артикуляцію звука "С”: губи розтягнуті, зуби наближені
на відстані близько 1 мм,
кінчик язика притискується до нижніх різців, спинка язика вигнута та посередині
її утворюється жолобок, по якому видихається струмінь повітря. Бокові краї
язика притиснуті до внутрішньої поверхні верхніх кутніх зубів, м’яке піднебіння
підняте та притиснуте до задньої стінки глотки і спрямовує струмінь. Голосові
зв’язки розімкнуті і не вібрують.
Тобто: усмішка як у клоуна, язик впирається в нижні зуби, ніби кішка на сонечку
прогинається і видуваємо повітря.
Дітям запропонувати подути на руку і вони повинні відчути холодне повітря.
На уроці ознайомлення із звуком та буквою "З” – артикуляція аналогічна.
Запропонувати дітям поставити руку на горло і вимовити спочатку звук "С”, де
голосові зв’язки будуть в стані спокою, а на "З” вони працюють (дрижить горло).
Найчастіше зустрічаються недоліки звуковимови шиплячих звуків ("Ш”, "Ж”)
Для правильної вимови звуків "Ш” і "Ж” необхідно слідкувати за правильним
положенням органів артикуляції.
А) губи округлені та злегка висунуті вперед.
Б) зуби зближені.
В) широкий кінчик язика піднятий до переднього краю піднебіння, але не
притиснутий.
Г) теплий струмінь повітря.
Тобто: губи витягнути вперед, язик підняти вверх і утворити чашечку.
Для закріплення звука "Ш” можна використати таку гру: "Лопнула кулька”.
Діти піднімають руки і роблять коло, ніби надувають кульку. По сигналу вчителя
"кулька тріснула” – діти опускають руки і вимовляють звук "Ш”.
Для звук "Ж” гру "Жуки”.
Діти зображують жуків. Жуки сидять в своїх хатках (за партами) і говорять: Я жук, я жук,
Я тут живу.
Жужжу, жужжу.
За сигналом вчителя – "Жуки полетіли” – діти встають, махають руками,
ніби літають і жужжать: "ЖЖЖЖ”. По сигналу – "Дощ” – сідають на місця.
|